|
Program prezentacji pracowni chemicznej podczas dnia otwartych drzwi
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2814 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program zawiera cele, opis przygotowania pracowni oraz plan przeprowadzenia prezentacji pracowni dla obserwującej grupy z uwzględnieniem doświadczeń chemicznych.
PROGRAM PREZENTACJI PRACOWNI I EDUKACJI CHEMICZNEJ PODCZAS DNI OTWARTYCH SZKOŁY
OGÓLNE CELE PREZENTACJI:
- Przedstawienie młodzieży gimnazjalnej oferty edukacyjnej szkoły w zakresie kształcenia chemicznego.
- Zaprezentowanie wyposażenia pracowni chemicznej, pomocy dydaktycznych i warunków pracy na lekcjach chemii.
- Zaprezentowanie osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych szkoły.
- Omówienie celów nauczania chemii w szkole średniej, form zdobywania wiedzy i zasad oceniania.
- Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem chemii.
Cele przygotowania prezentacji w odniesieniu do przygotowujących program:
- Wzbudzanie aktywności i rozwijanie zainteresowań uczniów.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy.
- Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
- Kształtowanie umiejętności opracowywania materiałów do prezentacji.
- Wyrabianie umiejętności prezentacji przed nową grupą społeczności.
- Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte zadania.
- Rozwijanie umiejętności wykonywania i opisu prostych doświadczeń chemicznych.
PLAN ZAPREZENTOWANIA PRACOWNI:
- Przygotowanie plakatów i plansz informacyjnych:
- Realizowany program i nauczyciele uczący
- Cele nauczania chemii
- Formy pracy uczniów i sposoby zdobywania wiedzy
- Osiągnięcia uczniów
- Przygotowanie wystawki:
- Podręczników, zbiorów zadań, ciekawych zasobów biblioteczki chemicznej
- Prac uczniów np. albumów, plakatów, foliogramów, prezentacji multimedialnych będących rozwiązaniem konkursów lub przygotowanymi pomocami do lekcji
- Prezentacja doświadczeń chemicznych:
- Reakcja sodu z wodą wobec fenoloftaleiny – doświadczenie na rzutniku
- Zabarwienie fenoloftaleiny, oranżu metylowego, wskaźnika uniwersalnego wobec kwasów i zasad
- Reakcja zobojętniania wobec fenoloftaleiny
- Reakcja roztworów Pb(NO3)2 z KI
- Spalanie magnezu w parze wodnej
- Spalanie magnezu w tlenie – zamiennie
- Kilka zagadek chemicznych.
- Indywidualne zwiedzanie pracowni, pytania uczniów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Wprowadzenie grupy młodzieży przez osoby oprowadzające.
- Zajęcie miejsc przez uczniów i powitanie przez nauczyciela i osoby prowadzące zajęcia.
- Omówienie programu nauczania zgodnie z przygotowanymi planszami, plakatami.
TREŚCI PLANSZ, PLAKATÓW:
I – Opis programu : W Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów, nauczanie chemii realizowane jest w trzech typach szkół: LO, LP, TE w zakresie podstawowym, według autorskiego programu nauczania chemii Elżbiety Wójcik i Danuty Jabłońskiej. Wymiar godzin od 3,5 do5 w cyklu kształcenia.
II - Cele nauczania chemii w szkole średniej:
- Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami są poznanie przyrody oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo otoczenia.
- Kształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą chemiczną w życiu codziennym.
- Prowadzenie do zrozumienia znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji ludzkiej.
- Rozwijanie zainteresowań poznawczych i twórczych.
- Kształcenie i rozwijanie umiejętności wybierania i prezentowania informacji ze środków masowego przekazu, internetu, literatury popularnonaukowej, tablic chemicznych itp..
- Wyrabianie cechy rzetelności, sumienności, odpowiedzialności.
III – Formy pracy uczniów i sposoby zdobywania wiedzy:
- Lekcje chemii prowadzone na ogół metodami naprowadzająco – poszukującymi.
- Doświadczenia chemiczne.
- Wycieczki przedmiotowe np. MPWiK, oczyszczalnia ścieków, Cukrownia, Elektrociepłownia.
- Wyjścia na Wydział Chemii udział w pokazach doświadczeń chemicznych, Festiwalu Nauki.
- Praca metodą projektu dydaktycznego.
- Wykorzystanie podręcznika i innych źródeł wiedzy, w tym internetu.
- Wykorzystanie filmów edukacyjnych i nagrań doświadczeń chemicznych.
- Prezentacje multimedialne.
- Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.
- Możliwość poszerzenia wiedzy i rozwinięcia zainteresowań na Kole Chemicznym.
IV – Przykłady osiągnięć uczniów:
- Wybór chemii na egzamin dojrzałości i uzyskiwanie dobrych wyników egzaminacyjnych.
- Zdawanie łączonego egzaminu wstępnego na Wydział Chemii z egzaminem dojrzałości.
- Wybór chemii jako kierunku studiów.
- Wybór studiów, na których chemia jest jednym z ważnych przedmiotów.
- Udział w konkursach przyrodniczych.
- Udział w konkursach multimedialnych o tematyce chemicznej.
- Wykonanie doświadczeń chemicznych.
- Doświadczenia wykonane w formie pokazu i prowadzone przez nauczyciela:
- Reakcja sodu z wodą
- Spalanie magnezu w tlenie lub w parze wodnej
- Doświadczenia wykonane przez uczniów prowadzących oraz z zaproszonym gimnazjalistą:
- Zabarwienie wskaźników w kwasach i zasadach
- Reakcja strąceniowa Pb(NO3)2 i KI
- Reakcja zobojętniania
Doświadczenia są omawiane przez prowadzących, przy czym najpierw zachęca się gości do wyjaśnienia niektórych procesów.
- Po części doświadczalnej, prowadzący uczniowie zadają zagadki chemiczne.
Przykłady:
- Co to jest?
„Gdym stężony tom jak olej, tylko sukni mną nie polej.”
- Dokończ zdanie: „ Pamiętaj chemiku młody ............................”
- Jaki to pierwiastek?
- Nazwa pochodzi od greckiego słowa leniwy.
- Nazwa pochodzi z języka greckiego i znaczy żółtozielony.
- Podtrzymuje życie.
- Tworzący wodę.
- Zakończenie – zwiedzanie pracowni, pytania uczniów.
Opracowanie Elżbieta Wójcik |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|